Verrassing op de Vervreemding in Roden

Een bezoek aan de Vervreemding in Roden is een feest voor het oog. Ieder kunstwerk verteld een verhaal dat je te weten komt door aandachtig het schilderij of het beeld te bekijken. Sinds de opening hebben veel bezoekers dat ook zo ervaren.

“Op de grens” van Rein Pol laat je raden wat ons achter het deels geopende gordijn te wachten staat. We denken dat we kunnen zien wat de toekomst brengt, maar het meeste blijft verborgen. Jan van Loon toont met “Pijn” onze pogingen om onze misstappen in het verleden te reinigen bij Dr. Fish. De reis die door Mark Lisser wordt afgebeeld naar een andere wereld geeft ons de mogelijkheid om ons in te leven in de toekomstige planetaire reizen zoals dat 100-150 jaar geleden ook gebeurde bij intercontinentale reizen. Fokko Rijkens vertaalt “Freedom” naar een beeld van dynamisch stadsbeeld met een uitgelatenheid die je blij maakt, maar dat tegelijkertijd ook een gevoel geeft van oppervlakkigheid van het vermaak. Jannes Kleiker laat ons zien hoe mooi en indrukwekkend het menselijk kan worden weergegeven.

De schilderijen van Tom Hageman laten ons contempleren tussen de zuilen van een mediterrane tempel. Actueel lijkt de huwelijksplechtigheid tussen een Hollandse zakenman en een gesluierde oosterse, met de suggestie van een verstandhuwelijk, geschilderd door Hans Hage. Eric Bos verbeeldt op een indrukwekkende manier de Nacht-Engel. De kijker wordt gefascineerd, vraagt zich af wat deze indrukwekkende vrouw wil zeggen en blijft in licht verwarring achter. Xandra Donders haar foto’s zijn eerder schilderijen. Van de bronzen beelden van Henk Vos laat “De klokkenluider” de hopeloze situatie zien van de moderne klokkenluider. Het touw geeft of niet mee en er gebeurt niets, of het touw geeft wel mee en verplettert de klokkenluider. Klaas Koops laat ons bedenken dat “Vaste Voet” niet de zekerheid geeft die het suggereert. Liesbeth Honders mijmert in haar schilderij “Herinnering” over een tijd waarin het huishouden nog werd georganiseerd door de eerste diensmeid. De tegenstellingen die Ger Eikendal ons voorhoudt zijn heel knap, geraffineerd en fascinerend geschilderd in “What’s wrong with the world”. Wouter Berns maakt de kijker blij met zijn verfijnde schilderijen met fantasieën.

De tentoonstelling is nog tot 31 mei te bezichtigen en is een topexpositie van de nieuwe Galerie K38.