JONG II in K38

Een mix van stijlen in K38

De tentoonstelling JONG-II toont een prachtige mix van stijlen van beginnende kustenaars, die pas zijn afgestudeerd van Academie Minerva of van de Klassieke Academie.

Op 30 oktober werd de tentoonstelling geopend door Klaas Koops, bestuurslid Pictura en voorzitter van de QuasiRealisten. In zijn openingswoord gaf hij de pas-afgestudeerden menige tip hoe nu verder de markt te veroveren.

De kunstenaars:
Evert-Jan Soepboer verbeeldt in zijn schilderijen van Schiermonnikoog hoe snel de wereld verandert en dat we met dit tempo vergeten hoe het is om de natuur en cultuur om ons heen te beleven. Met deze reeks schilderijen wil hij de mensen prikkelen om hun eigen cultuurlandschap beter te leren begrijpen en te willen ervaren.

image

Ineke van Adrichem ziet dat het leven uit patronen bestaat. Grote, alles overkoepelende patronen zoals leven en dood en de seizoenen, maar ook kleine alledaagse patronen in de natuur en in het leven van mens en dier. Ineke observeert en ervaart die zichtbare en onzichtbare patronen zowel bewust als onbewust. Haar abstract werk vibreert en haar figuratieve kunst brengt ons licht in verwarring.

image

Geertje Geertsma noemt haar werk ‘vertekeningen’. De basis van een vertekening is een foto waar een potloodlaag bij komt. Die laag bestaat uit héél veel haar. De haren zijn eigenlijk contactdraden en op basis van empathie ontstaan nieuwe liefdevolle verbindingen.. En dan is de wereld niet meer wat zij was, ze wordt zachter maar ook ruiger en we kunnen ons er in verbergen.

image

In het werk van Marlette de Graaf speelt het lichaam een grote rol. Zij wil dat de bezoekers haar kunst ervaren met hun hele lichaam en geest. De papieren installatie voor K38 is speciaal gemaakt voor haar lichaam (157 cm lang, smal van postuur), maar toch nodigt zij iedereen uit om in de installatie te gaan en hem te ervaren.

image

Nia Konstantinova`s grootste inspiratie is geschiedenis. In haar kunstwerken vertaalt zij oude manieren van visuele expressie in moderne en eigentijdse kwesties. Tijdens “Manifest de Jong” presenteert zij een werk dat is geinspireerd door de Sovjet sculpturen in Bulgarije. Een compositie met antieke gereedschappen die zij in haar thuisland vond en twee portretten van haar collage serie “The mountain people”.

image

Jeffrey Linker in zijn houtskooltekeningen lijken grote objecten verstild en bevroren in tijd en ruimte te zweven. Er vindt een duidelijke monumentale, zintuigelijke werking plaats door middel van ruimtesuggestie. De drager wordt door middel van de witte afgesneden randen zichtbaar. Is het je ooit opgevallen hoeveel slechter het weer lijkt van achter het raam? Dat is precies hoe deze witte randen functioneren in mijn werk. Ze intensiveren je visuele ervaring. “Een schilderij zonder lijst is als een ziel zonder lichaam” zoals van Gogh ooit heeft gezegd.

image

Inspiratie haalt Trijntje Sporrel uit de dagelijkse dingen om haar heen. Wel dienen deze haar op de een of andere manier iets te doen. Daarna zoekt ze naar de beste compositie. Dit resulteert in schilderijen van landschappen, stillevens en interieurs – al of niet gecombineerd met modellen. Trijntje gebruikt een stevige toets en gaat vaak over tot een zekere abstrahering van het onderwerp.

image

Gabriëlle Westra schildert met olieverf op doek en maakt steendrukken. Haar portretschilderij is een mooi voorbeeld van haar olieverfschilderijen. Voor haar steendrukken zijn dieren haar onderwerp. Ze geeft de dieren geabstraheerd, maar toch heel herkenbaar weer.

image